Taalregels

Vaak hoor je hoe je een woord moet schrijven: lamp, huis….

Soms kun je het niet (precies) horen en dan heb je regels nodig om de goede spelling te leren. Sgoen en schoen bijvoorbeeld klinken hetzelfde. Hoe weet je nu hoe je dit woord moet schrijven?


De algemene regel is dan: als je de s en de g na elkaar hoort, schrijf je sch (behalve bij nieuwsgierig).


Wij bieden onze leerlingen spellingsregels aan. Ons uitgangspunt is namelijk: Schrijft een leerling een woord verkeerd, dan kent hij de betreffende regel niet. We wachten dan niet tot de leerling die regel vanzelf ontdekt of alle woorden met die moeilijkheid uit het hoofd heeft geleerd, maar we bieden de regel aan.

Voorbeeld:
Zien we de leerling bijvoorbeeld haaj schrijven, dan weten we dat de leerling het verschil tussen de j-klank aan het eind van een woord en de j-klank aan het begin van een woord niet kent.

De regel die wij aanbieden is dan:
Hoor je aan het eind van een woord een j, dan schrijf je een i.
Hoor je aan het begin van een woord een j, dan schrijf je j.

De regel is algemeen en geldt ook voor jarig, Jacob, maai, graai, haai, papegaai.

Nog een voorbeeld:
De leerling schrijft kwalitijd.
Hij kent het verschil tussen tijd en teit niet:

De regel die wij aanbieden is dan:
Als tijd te maken heeft met kloktijd, dan schrijf je t, i, j, d, anders schrijf je t, e, i, t.

De regels hebben een vaste opbouw en maken het voor de leerling mogelijk om een juiste keus te maken uit de verschillende schrijfwijzen van dezelfde klank. Daarbij worden vergelijkbare klanken en bijpassende regels naast elkaar gezet zoals kwaliteit en gelijkertijd:

De methode waar wij mee werken kent honderden simpele, verklarende spellingsregels en onze Remedial Teachers zullen uit het ruime aanbod precies die regels zoeken die een leerling nodig heeft. Zij doen dit altijd aan de hand van de verschrijvingen (fouten) die de leerling maakt. Alleen die regels waar hij moeite mee heeft, worden aangeboden. Daarom is voor iedere leerling de werkwijze uniek en sluit die direct aan bij de hulpvraag van de leerling.