Startende lezer
Soms blijkt al vroeg in groep 3 dat het lezen niet vlot op gang komt. De leerling is schoolrijp en toch lukt het niet. Sommige kinderen hebben veel moeite om te onthouden welke letters bij welke klanken horen. Anderen blijven lang hangen in het verklankend lezen.
Bij het lezen en/ of het schrijven worden “onverklaarbare” fouten gemaakt:
- Letters worden verwisseld (f – v, b – d, ie – ei – ij etc.).
- Fouten als sniw (sneeuw), gil (geel), een kind schrijft wat hij hoort.
- Het kind haalt geen AVI M3 / E3 aan het eind van groep 3.
Frustratie
Sommige kinderen:
- gaan vaak niet meer met plezier naar school, klagen over buikpijn, zijn “schoolziek”;
- zijn op school onrustig of trekken zich juist terug;
- vertonen tekenen van ADHD of dromerig gedrag;
- hebben op school geen opvallend gedrag, maar thuis juist wel. Ze zijn tegendraads, maken veel ruzie, zijn rusteloos of boos.
Wie dit soort gedrag bij zijn kind ziet, is natuurlijk bezorgd en vraagt zich af:” Heeft mijn kind dyslexie? Heeft mijn kind ADHD? Kan mijn kind het wel aan?”. Daar proberen we een antwoord op te geven.
Wij helpen!