Spellen met letters
Wat is spellen?
Detective De Cock met c, o, c, k – wie kent hem niet! Waarom spelt hij zijn naam? Omdat je niet kunt horen hoe je hem moet schrijven! Als je De Bruijn heet, of Janssen en je wilt graag dat mensen je naam goed schrijven,
wat doe je dan? Je spelt je naam, gewoon met de letters van het alfabet.

Op school is dit spellen niet gewoon. Op school worden woorden in klanken opgedeeld (hakken) en bij ieder klank leert de leerling een letter. Voor sommige leerlingen is dat verwarrend, want een klank is niet hetzelfde als een letter.
Als je bij het schrijven op je gehoor afgaat, kunnen er fouten ontstaan als: sgoen (schoen), blouw (blauw), hont (hond), brenkt (brengt), sguuw (schuuw), srijft (schrijft) en nog veel meer.
“Schrijven wat je hoort” is dus een onbetrouwbare strategie, waar sommige leerlingen lang aan vasthouden. Zij zijn onzeker over wat ze horen of over hoe ze wat ze horen om moeten zetten in letters. (schijtsrechter, handoek, boomen, mooj)
En soms lijken woorden op elkaar qua klank, maar moet je ze toch heel anders schrijven.
(want-wand, hei-hij, rauw-rouw, universiteit-tijd, drukke-drukken) De remedial Teachers van abcTaal.nl leren leerlingen dus niet puur af te gaan op wat ze horen, maar ze leren hen de woorden te spellen met alfabetletters. Spellen in een belangrijke peiler van onze aanpak. Wij hebben de ervaring dat hiermee veel onzekerheid bij onze leerlingen wordt weggenomen. Bovendien helpt het ze bij het ontwikkelen van een visueel woordbeeld. Alle kinderen hebben baat bij deze aanpak, maar voor visueel ingestelde leerlingen geldt dit extra!
Omschakelen naar deze andere manier van spellen
- zorgt (soms) in het begin voor lichte verwarring
- wordt daarna door veel leerlingen als verhelderend gezien.
- levert veel betere resultaten, zo gauw ze er aan gewend zijn woorden te spellen in losse letters.
Woorden spellen in losse letters zorgt voor structuur. De leerling kent het woord en wil weten hoe het geschreven wordt. Hij zal ervaren dat er vaste combinaties van klinkers bestaan en zo niet terugvallen in zijn oude manier.
In sneeuw is e, e, u, w een vaste combinatie en dan kan sniw weer sneeuw worden