Grammatica

Iedereen kent dat woord nog uit zijn of haar schooltijd, maar over het algemeen weten we weinig meer van wat we toen geleerd hebben.


Het enige wat we waarschijnlijk onthouden hebben is dat het moeilijk was en dat we niet wisten waar we het voor nodig hadden. En als we nu termen horen als ‘lijdend voorwerp’, ‘zelfstandig naamwoord’, ‘bijwoordelijke bepaling’ dan hebben we geen flauw idee meer wat ze betekenen. Toch moeten alle kinderen op school deze termen leren en als ouder willen we dan graag helpen. Maar hoe?

Wat is grammatica eigenlijk?
Het is een manier om taal te beschrijven. We kunnen naar de verschillende delen van een zin kijken en ontdekken dat ieder deel zijn eigen functie heeft. Als we de functie van een zinsdeel kennen, dan kunnen we dat deel ook een naam geven. (onderwerp, lijdend voorwerp)

We kunnen ook naar de woorden in een zin kijken en zien dat er verschillende soorten woorden zijn: woorden bijvoorbeeld die een actie aanduiden (vallen, wandelen, stuiteren) en woorden die de dingen om ons heen een naam geven (bal, boek, huis). Of woorden die een plaats aanduiden (in, op, tussen) of die een tijd aanduiden (gisteren, morgen, altijd). We kunnen die verschillende soorten woorden benoemen (werkwoorden, naamwoorden).

Pas als een leerling grammaticale begrippen kent en begrijpt, kunnen we met hem praten over taal. We kunnen dan fouten bespreken en verschijnselen in andere talen uitleggen (denk aan Frans, Engels en Duits).

Is het moeilijk?
Nee, helemaal niet. Iedereen die een taal spreekt, weet dat er verschillende soorten woorden zijn en dat die woorden vaste plekken hebben in een zin. Ik kan bijvoorbeeld zeggen: We kopen een nieuwe auto.
Maar ik kan niet zeggen: Een kopen we auto nieuwe.
Maar wel: Kopen we een nieuwe auto?

Wat wel of niet kan, beoordelen we op basis van ons taalgevoel en dat taalgevoel hebben we vanaf onze vroege kleutertijd. De grammaticalessen hebben tot doel leerlingen bewust te maken van de grammaticale kennis die ze al hebben, door de verschijnselen in de taal een naam te geven.

Spelling?
Heel veel problemen in de spelling hebben te maken met grammatica. Denk aan vertelt of verteld, u of uw, word of wordt, drukken of drukke…
Om duidelijk te maken welke vorm je op welke plaats in de zin kiest, heb je grammaticale kennis nodig! Voor wie onzeker is over spelling, kunnen we dus heel veel onzekerheden wegnemen. En, zoals we hierboven al zagen, het is niet moeilijk! Je moet alleen de juiste handvatten hebben.

Onze Remedial Reageren hebben die handvatten. Onderwijs in grammatica is een belangrijk deel van onze lessen. We maken leerlingen vanaf het begin van de basisschool vertrouwd met grammaticale principes, waarbij we uitgaan van hun eigen taalgevoel.

Daardoor is grammatica niet moeilijk, maar leuk!