Als leren niet vanzelf gaat
Soms gaat het leren lezen en schrijven niet vanzelf.
Zelfs bij kinderen die goed schoolrijp zijn als zijn naar groep 3 gaan of die bovengemiddeld intelligent zijn, kan het proces van leren lezen en schrijven stagneren. De prestaties blijven dan onverwachts achter.
Dat kan vroeg gebeuren bijvoorbeeld al in groep 3 of 4. Het probleem wordt niet altijd direct zichtbaar en zo kan het zijn dat een leerling op zijn tenen moet lopen terwijl dat niet bij het kind past. Ouders voelen dat vaak feilloos aan.
Bij sommige kinderen komen de problemen pas aan het licht op de middelbare school met bijvoorbeeld het leren van de moderne vreemde talen of als het geheugen overbelast raakt.
Bijna alle studenten moeten tegenwoordig een spellingstoets maken. De kranten staan erover vol. Voor velen lijkt dit een onneembare hindernis te zijn.
Heel vaak melden zich bij ons ook volwassenen. Zij hebben een schoolloopbaan met veel hindernissen achter de rug. Of zij hebben de school al vroeg verlaten omdat het leren niet wilde lukken. In hun werk lopen zij dan op vervolgens aan tegen hun beperkingen op het gebied van lezen en schrijven. Zij kunnen niet aan de toegenomen eisen op de werkvloer voldoen of zij lopen in hun persoonlijk leven aan tegen de frustratie van niet of onvoldoende schriftelijke taalvaardigheid.
Voorkom frustratie en teleurstelling. Wat niet tot de oplossing vanzelf komt!
Herkent u een of meerdere kenmerken bij uw kind?
- Het kind presteert niet volgens zijn eigen verwachting of die van zijn ouders.
- Hij voelt zich dom of wordt faalangstig.
- Hij wordt onrustig in de klas, de juf denkt aan ADHD, maar op andere momenten laat het kind zien dat het zich uitstekend kan concentreren.
- Het kind wordt gepest of vriendjes laten hem vallen.
- Het kind gaat niet meer met plezier naar school, heeft dan buikpijn, hoofdpijn of geeft andere signalen af waaruit blijkt dat het niet lekker in zijn vel zit.
- Het schooladvies voor de middelbare school valt lager uit dan verwacht en ook lager dan aansluit bij de algemene vaardigheden van de leerling.
- Een gekozen schooltype blijkt te hoog gegrepen, ondanks 8-en voor wiskunde en natuurkunde, want Duits en Frans willen maar niet boven de 4 uitkomen.
Herkent u bij uzelf een van onderstaande kenmerken?
- Een brief schrijven is een ramp. Solliciteren? >>>Ik bel wel even!
- De spellingstoets in het eerst jaar van mijn studie? Die ga ik never nooit niet halen!
- De post van instanties blijft liggen, omdat ik die niet kan lezen. Misschien blijven daardoor rekeningen te lang onbetaald?
- Een weblog of facebookpagina bijhouden of voor het bedrijf een eigen website maken? ‘Dat kan ik niet!’.
- Promotiekansen? En als ik dan moet rapporteren? En als mijn collega’s dan lezen hoe ik schrijf?
Grote kans dat u of uw kind kampt met een taalprobleem.
Oplossing op maat!
De Remedial Teachers van abcTaal.nl bieden een oplossing op maat. Zij beginnen bij de stap die nodig is. De leerlingen bepaalt het tempo en wij maken voor iedere leerling een individueel programma, gebaseerd op zijn hulpvraag! Een
Remedial Teacher bij u in de buurt(link)
Voorkom frustratie bij lezen en schrijven!