Foutloos leren lezen en spellen. Wij helpen!
Leden login

Taalregels

Wij bieden onze leerlingen (leeskaartjes met) spellingsregels aan. Ons uitgangspunt is namelijk: Schrijft een leerling een woord verkeerd, dan kent hij de betreffende regel niet. We wachten dan niet tot de leerling die regel vanzelf ontdekt of alle woorden met die moeilijkheid uit het hoofd heeft geleerd, maar we bieden de regel aan.

Bijvoorbeeld:

sgoen of schoen?

Regel: Als ik de s en de g na elkaar hoor, schrijf ik sch (behalve bij nieuwsgierig)

Kwalitijd of kwaliteit?

Regel: Als tijd te maken heeft met kloktijd, dan schrijf ik t,i,j,d, anders schrijf ik t,e,i,t.

We zetten steeds twee spellingsregels tegenover elkaar. Zoals tijd – teit, twee medeklinkers – één medeklinker e.d.

De methode waar wij mee werken kent honderden simpele, verklarende spellingsregels en wij zullen uit het ruime aanbod precies die regels zoeken die een leerling nodig heeft aan de hand van de verschrijvingen (fouten) die de leerling maakt tijdens de wekelijkse dictees.

Maatwerk

Alleen die regels waar hij moeite mee heeft, worden aangeboden.

Daarom is voor iedere leerling de werkwijze uniek en sluit die direct aan bij de hulpvraag van de leerling.

werkblad bij taalregels lettergrepen

 

werkblad bij taalregels lettergrepen